onsdag den 13. februar 2013

Tradition og Fornyelse 2013


Text 2

Børn og unges digitale liv

Resume:

Denne tekst er skrevet som en opfordring til forældrene. Det opfordrer forældrene til at orientere sig omkring internettet og sociale medier. Forfatteren til artiklen vil have forældrene til, at tage deres børn i hånden, og sammen udforske internettets mange muligheder.  På den måde har børnene i større chance for at blive mere bevidst om internettets muligheder, og bevidst om hvordan de beskytter sig selv bedst muligt.

1.      Det første fokus punkt jeg har valgt at fremhæve, er i teksten også fremhævet med fed skrift.

"Orienter jer, vis interesse, vær nysgerrige, lyt, lad jer inddrage, tag initiativ og lær sammen med jeres børn."

Dette er skrevet direkte som en opfordring til forældrene. Man prøver her at fange forældrene, og få dem til at "gå ned på niveau" sammen med deres børn/barn. Jeg synes, det er en rigtig god opfordring. Jeg tror, det er en god måde, at få lært ens barn/børn, hvordan internettet fungerer. I stedet for bare, at tro de lærer om det i skolen eller af vennerne.

2.      Det andet fokus punkt kommer her:

"Her skaber de venskaber og holder sig opdateret i kammeratflokken, og derfor er de også socialt afhængige af disse."

Vi er afhængige af det. At kommunikere med kammerater, venner, kollegaer osv. Vi gør det stort set hver dag. Vores børn vokser op i denne verden, og for dem bliver det en helt naturlig ting at gøre det. For at sikre vores børn en god start på "den online platform", kan vi tage dem "i hånden" og sammen guide os ind i den online verden.

 

2 kommentarer:

  1. Hej Tine,
    Jamen det er jo så sandt, det du fremhæver. Og vi har i vores ældste søns klasse faktisk oplevet, hvilke konsekvenser det kan have, hvis børnene ikke vejledes i brugen af de sociale medier. En pige i klassen mobbede via FB nogle af de andre på en helt uacceptabel måde, og det medførte faktisk, at politiet til sidst blev indblandet, og efterfølgende fulgte klassen i en periode! Så forældrenes nysgerrighed, viden og vejledning er bestemt et vigtigt aspekt.
    Det andet du fremhæver er også meget rigtigt, men også (synes jeg) en meget uheldig udvikling. Behovet for - mere eller mindre konstant - at checke og fortælle det sidste nye på FB er sgu da lidt sygt! Jeg er bestemt ikke uforstående over for, at Internettet er vildt fascinerende og dragende. Selv ELSKER jeg også, at surfe rundt og søge informationer om stort og småt, men jeg har det lidt anstrengt, med ønsket om hele tiden at være "på" (læs: behovet for selviscenesættelse).

    SvarSlet
  2. Hej Jørgen!
    Tak for din kommentar til mit indlæg!
    Det var da en forfærdelig situation i har haft i din søns klasse. Når de sociale medier bruges sådan, synes jeg det er meget uheldigt, og vidner om at disse børn/unge mennesker, bestemt ikke ved hvad de sociale medier er beregnet til. For i følge mit hovede er de slet ikke beregnet til at mobbe, eller noget der ligner.
    Jeg kan godt forstå dig i det andet du skriver, med at udviklingen er uheldig. Jeg er selv ikke en af dem, der opdatere min status på FB hele tiden. Jeg elsker at læse andres, men gør det ikke selv. Så kan godt følge dig. Jeg har, i følge mig selv, heller ikke nogen nødvendighed i hele tiden at være "online", men er der mange der har. Jeg tror, dog bare hvad enten vi vil eller ej, er det den vej udviklingen går, og tror ikke, vi kan ændre det. Og prøver vi at holde vores børn fra de sociale medier, giver det dem bare endnu mere blod på tanden efter at være der. Jeg mener, derfor det bedste vi som voksne/pædagoger/forældre kan gøre er at hjælpe dem, og guide dem i brugen af de sociale medier. :-)
    Mvh Tine!!

    SvarSlet