torsdag den 14. februar 2013

Tradition og Fornyelse 2013


Aktivitet 3, periode: 15/2 – 21/2
Individuelt arbejde
Iagttagelse af hvordan sociale online netværk indgår i hverdagen for din målgruppe (Børn, unge, brugere – men også dig selv og dine omgivelser)

1 og 2 Min målgruppe og hvilke sociale online netværk målgruppen anvender?

Jeg har valgt  at arbejde med målgruppen 6-7 år. Min sidste praktik var i en SFO, hvor den gruppe børn jeg var tilknyttet var 6-7 år. Jeg havde, mulighed for at undersøge hvordan sociale online medier var, en del af børnenes hverdag, var de timer om eftermiddagen, hvor de opholdt sig i SFO´en.

Jeg opleve egentlig ikke, at de sociale medier spillede en helt vildt stor rolle, for børnene. Der var nogle af børnene der gerne ville side ved computeren og spille, noget der hedder "MovieStar Planet". Helt præcis hvad det drejer sig om, ved jeg ikke. Men det var noget de kunne spille med hinanden og andre. De havde hver oprettet deres egen "MovieStar Planet". De kunne inden i "MovieStar Planet", både spille og skrive med hinanden.

Jeg oplevede tit, at børnene kom og spurgte om hjælp til at stave til et ord, fordi de skulle skrive til en af de andre i spillet. Jeg tænkte straks, det var en god måde for børnene, at komme i gang med  at stave. Her fandt  børnene ud af hvor dejligt og brugbart det er at kunne skrive, og hvad det kan "bruges" til.

Jeg var, også sommetider nede i computerrummet, for at hjælpe børnene med at læse hvad andre spiller inde på "MovieStar Planet" skrev til dem. Jeg fornemmede ud fra det sprog jeg læste, der blev anvendt der inde, at det er en social online side, for børn mellem 7-9 år. Det var let læseligt sprog, de skrev til hinanden der inde, korte sætninger, og 1-2 stavelses ord.

3.  Hvilket sprog bliver anvendt?

Dette sociale online medie betyder for min målgruppe, at de har et sted hvor de kan mødes med andre børn på deres egen alder. De kan samtidig med at de spiller med dem, også skrive små kommentarer til hinanden. Det var længe ikke alle børnene der følte sig særlig tiltrukket af dette sociale online medie. Der var lige som en lille fast gruppe fra 1 klasse (7 år ca.), der fandt det rigtig hyggeligt, at sidde ved computerne og "falde ind i" dette sociale online medie "MovieStar Planet". Den gruppe der ikke holdt til ved computerne hvor dette medie ikke fangede deres opmærksomhed, var gerne det jeg vil kalde "sport drengene og pop pigerne". Det siger lidt sig selv, men en gruppe af drengene der har krudt i røven, og hvor det at sidde, foran en computerskærm, er for kedeligt. Pop pigerne, er en gruppe piger, der hellere vil opleve "MovieStar" på deres egne kroppe. De leger selv "MovieStar" og hører musik, danser og laver teater.

Min rolle som pædagog, oplevede jeg lidt som en slags "hjælper rolle". Jeg hjalp børnene hvis de havde problemer ved computerne, enten med at stave til nogle ord, læse noget op, eller tekniske problemer med computeren.

4. Kan man være venner med brugere på Facebook, Twitter osv.?

Umiddelbart vil jeg sige nej.

Ved at være venner med en bruger på Facebook eksempelvis, betyder at du som pædagog er i stand til at se alt hvad brugeren skriver inden på facebook. Lad os sige, man er pædagog på et center for unge med misbrug. Du er blevet venner med en af brugerne (X) på facebook. (X) har været ude ved jer på centeret og er efterhånden rigtig godt på vej ud af sit misbrug. (X) har fået lov at komme hjem på weekend ved sine forældre. Du sidder i din sofa fredag aften, og læser hvad der sker rundt omkring ved dine venner denne weekend. Du falder over en status opdatering fra (X), der skriver han er vildt stiv. Hvordan reagere du som pædagog/og hvordan børn man reagere som pædagog. Når jeg tænker på et etisk dilemma som dette, får det mig til at sige nej, du skal ikke være venner med dine bruger å facebook eller twitter, vil jeg i hvert fald ikke mene/være.

 

1 kommentar:

  1. Hej Tine

    Jeg vil lige dykke lidt ned i det, du skriver om:
    "Jeg oplevede tit, at børnene kom og spurgte om hjælp til at stave til et ord, fordi de skulle skrive til en af de andre i spillet. Jeg tænkte straks, det var en god måde for børnene, at komme i gang med at stave. Her fandt børnene ud af hvor dejligt og brugbart det er at kunne skrive, og hvad det kan "bruges" til."

    Ja, børnene har oplevet, at kunne kommunikere og gøre sig forståelig ved at skrive - måske en af de første oplevelser, de har haft på det område :-)

    Har du læst det indlæg, som Helena har skrevet "Om man bliver dum af at spille computerspil" - emnet lægger sig i nærheden af det, du skriver om :-)

    Helenas blog: http://helena-svejstrup.blogspot.dk/

    Mange hilsner, Helen

    SvarSlet