Her kommer det første jeg har noteret:
Dialogisk
læsning!
Hvad??
·
Dialogisk læsning er en metode til oplæsning. I
denne metode inddrages børn som aktive medfortællere af historien!
·
Metoden udviklet af en amerikansk forskergruppe
og første gang beskrevet i Whitehurst et al. (1988).
·
Et vigtigt princip i dialogisk oplæsning er at
spørgsmål og feedback tilpasses det enkelte barn, så barnet støttes i sin
nærmeste udviklingszone.!¨
·
Den voksne/pædagogens rolle, bliver i dialogisk
oplæsning at opmuntre og støtte barnet i at bruge sproget. Endvidere er det
vigtigt at pædagogen også lægger op i sine spørgsmål til at barnet kan udvide
det sprog barnet allerede besidder!
Hvordan??
·
For at kunne skabe en god dialog omkring en bog,
er det vigtigt at både børn og voksne har et godt kendskab til bogen/historien
i bogen!
·
Det er bedst hvis den bog man bruger til
dialogisk læsning er blevet læst op et par gange før, så børnene og den
voksne/pædagogen kender historien. Derefter kan man begynde at inddrage børnene
som aktive med fortællere at historien. Da børn godt kan lide gentagelser,
giver dette derfor meget god mening!
·
Dialogisk oplæsning kan ikke kun bruges i
dagtilbud, men kan også sagtens benyttes som oplæsnings form af forældrene
hjemme.
·
Læser man med en gruppe af børn er det vigtigt,
at være opmærksom på at alle børn kommer til orde. Endvidere er det vigtigt at
have fokus på, at det er en fordel, hvis den gruppe børn man læser for har
nogenlunde samme alder.
·
God dialogisk oplæsning kræver lidt forberedelse:
1.
Finde ud af hvilke børn man vil læse med
2.
Vælge en bog der passer til målgruppen (Tænk på
sprog og indhold).
3.
Derefter må man selv læse bogen.
4.
Til sidst er det en god ide, at have tænkt
igennem hvilke spørgsmål man vil stille undervejs i historien!
Hej Tine
SvarSletDu får rigtig meget viden med omkring modul 1 som du beskæftiger dig med,her tænker jeg på de bøger og tekster du har læst, super godt at du laver punkt-opstillinger.
Tina