søndag den 12. maj 2013

Hvad er dialogisk læsning??

Jeg har valgt at starte mit modul forløb med at få læst alt den obligatoriske litteratur.! Den første bog jeg har fået hjem er: "At læse med børn - dialogisk oplæsning i dagtilbud" af Mette Nygaard Jensen. Undervejs i min læsning tager jeg små stikord og noter, og disse lægger jeg her ind på bloggen, så I har mulighed for at følge mit arbejde med modulerne! :-)

Her kommer det første jeg har noteret:

Dialogisk læsning!

Hvad??

·         Dialogisk læsning er en metode til oplæsning. I denne metode inddrages børn som aktive medfortællere af historien!


·         Metoden udviklet af en amerikansk forskergruppe og første gang beskrevet i Whitehurst et al. (1988).


·         Et vigtigt princip i dialogisk oplæsning er at spørgsmål og feedback tilpasses det enkelte barn, så barnet støttes i sin nærmeste udviklingszone.!¨


·         Den voksne/pædagogens rolle, bliver i dialogisk oplæsning at opmuntre og støtte barnet i at bruge sproget. Endvidere er det vigtigt at pædagogen også lægger op i sine spørgsmål til at barnet kan udvide det sprog barnet allerede besidder!

Hvordan??

·         For at kunne skabe en god dialog omkring en bog, er det vigtigt at både børn og voksne har et godt kendskab til bogen/historien i bogen!


·         Det er bedst hvis den bog man bruger til dialogisk læsning er blevet læst op et par gange før, så børnene og den voksne/pædagogen kender historien. Derefter kan man begynde at inddrage børnene som aktive med fortællere at historien. Da børn godt kan lide gentagelser, giver dette derfor meget god mening!


·         Dialogisk oplæsning kan ikke kun bruges i dagtilbud, men kan også sagtens benyttes som oplæsnings form af forældrene hjemme.
 

·         Læser man med en gruppe af børn er det vigtigt, at være opmærksom på at alle børn kommer til orde. Endvidere er det vigtigt at have fokus på, at det er en fordel, hvis den gruppe børn man læser for har nogenlunde samme alder.


·         God dialogisk oplæsning kræver lidt forberedelse:

1.       Finde ud af hvilke børn man vil læse med

2.       Vælge en bog der passer til målgruppen (Tænk på sprog og indhold).

3.       Derefter må man selv læse bogen.

4.       Til sidst er det en god ide, at have tænkt igennem hvilke spørgsmål man vil stille undervejs i historien!

1 kommentar:

  1. Hej Tine

    Du får rigtig meget viden med omkring modul 1 som du beskæftiger dig med,her tænker jeg på de bøger og tekster du har læst, super godt at du laver punkt-opstillinger.

    Tina

    SvarSlet